کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت حاملگی درمعرض خطر اختلال نقص توجه قرار دارند

13 ژوئیه 2017- محققان ارتباطی را بین نوزادان متولد شده از مادرانی با دیابت حاملگی و مشکلات توجه در دوران نوزادی یافتند. اختلالات نقص توجه خیلی زود از سن 6 تا 18 ماهگی آشکار می شود، دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور معتقدند مداخلات قبل از بارداری می‌تواند برای پیشگیری از این اختلال در کودکان متولد شده از زنان مبتلا به دیابت حاملگی در نظر گرفته شود.

دکتر Graboi نویسنده‌ی این مقاله می‌گوید: نتایج ما نشان داد که تأثیر دیابت بارداری کنترل شده  بروی توسعه‌ی عصبی جنین ناچیز است، این موضوع ممکن است زنان مبتلا به دیابت بارداری (GDM) را به مدیریت بیماری خود برای اطمینان از سلامت نوزادشان تشویق کند.

 این مطالعه بخشی از یک مطالعه‌ی گسترده‌تر به نام GUSTO، بر روی مادران و کودکان قبل و پس از تولد است که در سنگاپور انجام شده است.

دانشمندان فعالیت مغزی نوزادان را با گوش دادن به یک صدای تکراری استاندارد بررسی کردند، در مرحله ی بعد، این صدای استاندارد با یک صدای عجیب بصورت مکرر قطع می‌شد، انتظار می‌رفت که نوزاد با صدای تکراری استاندارد آشنا شود و از این رو عملکرد مغزی کمتری داشته  باشد.

در سن 18 ماهگی کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری پاسخ بیشتری به صدای استاندارد داده و پاسخ کمتری به صدای عجب تکرار شونده نسبت به کودکان مادران غیردیابتی می‌دادند، قبلا، ارتباط این نوع الگوی پاسخ ‌دهی با اختلال بیش فعالی نقص توجه (ADHD) مشخص شده بود.

دکتر Graboi اشاره کرد تشخیص زود هنگام چنین تفاوتهایی ممکن است به شناسایی سریع کودکان در معرض خطر کمک کرده و به پزشکان برای انجام مداخلات پیشگیرانه یا مداخلاتی برای کاهش ابتلا به مشکلات مرتبط با اختلالات توجه کمک کند.

هیچ تفاوتی در عملکرد حافظه‌ی کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری و بدون دیابت بارداری مشاهده نشد، محققان می‌گویند: یافته‌های آنها می‌تواند به دلیل تکنیک‌های مورد استفاده برای اندازه‌ گیری فعالیت مغز باشد، آنها اکنون قصد دارند مطالعاتی برای پیگیری کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت بارداری برای بررسی ابتلا آنها به مشکلات و اختلالات توجه در مراحل بعدی زندگی راه‌اندازی کنند.

 دکتر Graboi می‌گوید: اگر ارتباط بین GDM و اختلال نقص توجه همچنان در مراحل بعدی زندگی ادامه داشته باشد، برنامه‌های پیشگیری از این نقص قبل از بارداری و در مراحل اولیه‌ی بارداری  برای زنان در معرض خطر دیابت بارداری باید در نظر گرفته شود، همچنین مداخلاتی باید برای فرزندان آنها اجرا شود. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی PLOS به صورت آنلاین منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/children-born-to-women-with-gestational-diabetes-could-be-at-risk-of-attention-problems-95405567.html